The Music
Å fortelle en hel historie uten ord stiller høye krav til de andre uttrykksformene: kroppsspråk, scenografi, og ikke minst: Musikken. - Musikken skal være en driver for fortellingen, som et språk for rollefigurene og som en formidler av stemningen i de ulike scenene, sier komponist Janove Ottesen.
The Mute er hans aller første symfoniske verk, en storslått reise i maleriske lyduttrykk, med Janove-signaturen intakt. Lytteren dras fra mollstemte Morricone-aktige temaer, via burlesk tivolimusikk, til mørke og dramatiske stykker.
- Alle livets emosjoner kan uttrykkes gjennom musikk. Det har vært mitt mantra gjennom hele prosessen, sier han.
Mens han jobbet med det symfoniske verket jaktet han hele tiden på samspillet mellom musikken og fortellingen som skuespiller Christian Eriksen formidler på scenen. Men hvordan formidler man menneskelige følelser gjennom lyd og toner?
- Livet er ikke perfekt, ei heller musikken når den skal speile dette livet med sine skakke toner, halvtonemelodier, rare rytmiske mønster og drøye støt. Jeg smiler når SSO spiller lirekassetemaet “Ballerina Music Box” med innkomponerte “feil”, og når notene mine dikterer musikerne i feil retning, sier Ottesen.
Han er glad i de store spektakulære øyeblikkene i musikalsk dramaturgi, og i The Mute kommer et av de største musikalske øyeblikkene når hovedrollefiguren etter mye kjemping klarer å ta et steg opp på en stol.
- Hverdagsspektakulært! sier Janove Ottesen.